söndag 2 december 2012

Måste Kling och Klang vara flygburna? Och så många ...


Balkankillar begränsar budgetproblemen.


Johan Croneman angriper i DN de ledare i AIK som säger att betalandet av polisräkningar kan komma att gå ut över barn- och ungdomsidrotten. Croneman menar väl ungefär att klubben – och andra – kan skylla sig själva eftersom de genom årtiondena inte tagit itu med huligansupporters.
Men kan vi vara så säkra på att polisens fakturor har något med verkligheten att göra – som Croneman påpekar så blir det mesta i deras bedömningar ”högriskmatcher”. Snart kommer piketerna att stå vid curlingbanorna också.
Croneman litar dock på polisernas bedömningar om vad som behövs – det gör inte jag; varför skulle jag göra det?
I närmare tre år har jag bott 210 meter från stadion i Råsunda. När det är match så är det polisbussar med tungt utrustade poliser, det är Tusse Batong till häst och det är till och med Kling och Klang i helikopter. Men det mesta av aktiviteten hos poliserna under bevakningen verkar bestå i att stå på parkeringsplatsen ner mot Solna Centrum i ett stort läderklätt korvmumsande kluster. Det är det räkningarna ska bekosta.
Men behövs då inte polisen för att kontrollera ordningen? Jo, men huvudproblemet är inte folk som slår varandra i huvudet utan män som ligger redlösa mitt i gatan och riskerar att bli påköra. Men under alla år har jag aldrig sett polisen lyfta upp något asberusat vrak från trafikstråken – att så få blir överkörda beror på alla andra matchbesökare som lyfter eller rullar de dyngpackade i säkerhet. Den enda påverkade person som polisen mig veterligt omhändertagit var den redaktör för Kamratposten – som kanske – hade snortat koks. Möjligen tog de honom för att han verkade för stillsam och fredlig – han störde bilden av våldsamma supporters.
Så visst kan det vara stökigt runt Råsunda på matchdagen, men jag är betydligt mer orolig om mina minsta döttrar ska gå ensamma hem genom hipster-söder en sen kväll. De som går på lokal i SoFO har betudligt sämre ölsinne än de som går på match på Råsunda – men inte fan cirklar det helikoptrar över Skånegatan – inte ser man beriden polis på Götgatan.
Kan man låta bli att misstänka att de massiva insatserna från polisens sida mer är betingade av lust till ersättning för OB och övertid än av oro för upplopp och bråk?
Jag har lösningen – som vanligt! Jag tycker AIK:s ledning ska kliva upp till de politiker som är ansvariga för ordningsmakten och säga:
”Hör ni, kan ni inte outsourca matchbevakningen? Vi skulle vilja föreslå att vi vid varje tillfälle hyr in kravallpoliser från Belgrad. Där är de vana vid litet mer hårdföra och vildsinta supporters. Det borde räcka med åtta killar därifrån med tanke på formen hos våra huliganer. Och de behöver ingen piket, inga kusar och ingen flygövervakning. Så kostnaden borde bara bli några tiotusenlappar per tillfälle.”
Och själv slipper jag all denna hästskit på gatorna efter matcherna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar