måndag 6 februari 2012

Överkörda ...


Jovisst, var Chryslers reklamfilm under Superbowl cool.
Eller?
Clint Eastwood är väl alltid cool? Och visst är det väl bra att Detroit är på benen igen och att amerikanska bilar säljer igen?
Och visst är väl reklamfilmen en hyllning till vanliga arbetande människor?
Njae …
Filmen visar bilder från demonstrationerna i Madison, men alla fackföreningsplakat har redigerats bort. Det är få saker jag finner så obehagliga som när historien skrivs om och människor och handlingar tas bort ur text och bild av den som segrat.
Och visst är det bilindustrin som segrat i USA. Och man gjorde det inte genom att samarbeta med arbetarnas organisationer utan genom att med statens hjälp knäcka dem.
Hur gick det till?
Obama brukar ta åt sig äran över att General Motors och Chrysler med orden att han ”trodde på bilarbetarna”.
Men ser man på villkoren som Obama (och vi ska inte glömma att Bush var den som drog upp riktlinjerna för det som Obama genomförde) dikterade för att ge 17 miljarder dollar till bilindustrin så undrar man vad han trodde på?
Stödpaketet betalades bara ut om bilarbetarfacket gick med på att drastiskt sänka lönerna – och ingångslönerna sjönk drastiskt. Man var dessutom tvungna att gå med på ett förbud mot strejker. Skulle man strejka stoppas bidragen eller dras tillbaka.
Jag är inte i sig mot att en fackförening går med på lönereduktioner för att rädda jobb. Det beror på den konkreta situationen. Men jag finner det motbjudande att när Obama (och Bush) skottade ut hundratals miljarder över Wall Street – då kopplades det inte till villkor om bonusar, löner eller andra villkor – eller hur stödet skulle användas.
Jag är inte så säker på att USA:s bilindustri åter i verklig mening står stark.
Det som hänt är att den med skattemedel fått hjälp att betala sina skulder och att få igång produktionen litet mer lönsamt än tidigare genom att lönerna pressats neråt.
Men är det verkligen så man skapar en konkurrenskraftig industri?
(Den som vill ha en mer ordentlig genomgång av manipulationerna i Chryslers reklamfilm kan läsa John Nichols: http://www.thenation.com/blog/166082/chrysler-super-bowl-ad-edits-out-wisconsin-union-signs)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar