tisdag 13 mars 2012

Moral I: Det är ointressant om det finns lyckliga horor

Lyckliga? Skulle möjligen vara för att de får jobba i Texas...


Prostitutionsdebatten är alltid ganska märklig. Nästan oavsett tid och rum – men möjligen är det så att alla debatter om sexualitet och moral blir konstiga.
Men den mest märkliga ståndpunkten intar nog de som försvarar prostitution med utgångspunkt från att det finns ”lyckliga” horor. En som tydligen utforskar den ståndpunkten är regissören Malgorzata Szumovska med sin nya film ”Elle”.
Min egen ståndpunkt är att jag överhuvudtaget inte anser mig ha rätt att försöka få människors beteende reglerat på det här området. Vill en del sälja sin kropp och andra köpa den så förstår jag inte riktigt med hänvisning till vilken rätt jag ska kunna kräva ett ingripande. Märk väl att nyckelordet är ”vill” – det vill säga att försäljningen inte är följden av kidnappning och trafficking.
Sedan är det en annan sak att jag givetvis kan ha kritiska synpunkter på prostitution med utgångspunkt från min privatmoral – det har jag också. Men den moraliska hållningen är just privat, den ska reglera mitt beteende. Inte andras.
Så eftersom jag tycker diskussionen är fel, så tycker jag också försvaret för prostitution med utgångspunkt från att det finns kvinnor som trivs med den sysselsättningen är totalt fel – och obegriplig. Vi diskuterar ju inte sysselsättningar som rörmokarens eller diskarens med utgångspunkt från om utövaren är lycklig eller inte. Varför ska då just den prostituerade vara tvungen att hävda att hon är lycklig om hon alls ska få yttra sig i debatten om sin egen existens?
Jag gissar att de flesta människor som har ett jobb inte skulle säga att de är ”lyckliga kirurger”, ”lyckliga bilhandlare” eller ”lyckliga kallskänkor” just på grund av att de har det jobb de har. Det är nog ganska få förunnat att kunna säga att de är lyckliga på grund av det de gör (en annan sak är att många skattar sig lyckliga därför att de överhuvudtaget har ett jobb, men det är liksom en annan sak.)
Enklaste sättet att ta sig ur det här är att sluta diskutera om huruvida prostitution ska förbjudas eller inte – då slipper vi också konstiga argument till försvar för försäljningen av kroppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar